TABUNG SAKURA

Tuesday, March 23, 2010

Selamat Bercamping Warga Uitm!

Perdana Menteri cakap baru baru ni
Dia nak tambah bilangan pelajar miskin
Untuk masuk dalam Uitm
Dan benda itu dipersetujui oleh Vice Counselor

Bukan nak mengkritik apa yang negara mahukan
Tapi ini cuma satu pandangan aku
Yang mungkin pihak pihak berkenaan tak lihat
Tapi benda benda ini sangat penting untuk pelajar

1. Kelas : Kalau kita tengok,memanglah hampir semua tempat seluruh Malaysia ni ada Uitm. Tapi kalau kita tengok secara betul betul keluasan kawasan tempat pembelajaran para pelajar sangat sangat terhad. Bayangkan ada kelas yang terpaksa dilakukan pada waktu yang tak sesuai hingga boleh menjejaskan kehidupan. Sebagai contoh,ada kelas yang dijalankan pada waktu maghrib dan kelas hanya akan berakhir kira kira jam 8 malam.So,mana nak diletakkan solat maghrib itu tadi? Memang boleh di qada'kan tapi berapa ramai pelajar yang terus tunaikan solat setelah keletihan satu hari suntuk berada dalam kelas? Sapa nak jawab..

2. Insentif Makanan : Ni lagi satu masalah negara. Dulu mula mula aku masuk Uitm,orang kata bertuah. Yelah sebab yuran murah,elaun makan dibagi.Tapi rupanya indah khabar dari rupa. Aku cuma dapat menikmati duit duit free elaun makanan cuma untuk 2 semester je. Lepas itu mulalah pihak atasan kata ada system baru dalam pemberian elaun makanan. Kene memenuhi syarat baru boleh dapat. Yang tak dapat, parents yang konon konon dan dianggap kaya raya terpaksa menanggung belanja anak anak ni.

3. Kolej @ Hostel : Bayangkan ek,jika kolej kediaman hanya mampu menempatkan kira kira 2500 student,tapi pihak pihak yang berkenan menawarkan peluang kemasukan para pelajar baru sehingga over the limit pelajar yang nak grad,what will happen? Memangkan pelajar pelajar sangat mengalu alukan kemasukan pelajar baru tapi kalau kemasukan itu mendatangkan kesusahan kepada pelajar lama yang sedia ada,baik tak payah.Dengan jumlah bilik yang tak sepadan dengan bilangan pelajar,mana pelajar yang tak dapat bilik nak duduk? Rumah sewa? Berapa banyak pulak penduduk sekitar kampus ni mampu untuk sediakan rumah sewa kepada para pelajar? Berapa ramai pulak pelajar boleh dimampatkan dalam sesebuah rumah? Adakah seperti semampat ikan sardin?

Jadi mungkin penyelesaian yang  boleh di buat adalah seperti ini:



Mungkin ini penyelesaian terbaik. Marilah kita bersama sama bercamping depan admin,jalan jalan sekitar dalam kampus,sebelah masjid di kampus atau tempat yang paling ideal di depan pejabat unit pengurusan kolej di kampus masing masing. Jadi selamat bercamping warga warga Uitm di seluruh Malaysia!

No comments:

SEHATI BERDANSA