TABUNG SAKURA

Wednesday, January 26, 2011

Terkene Sindrom Anak Kedua

Hujan dah pun berhenti. Semoga esok cuaca cerah. Sebab esok nak basuh baju sebakul. Sebakul ya semua. Tak banyak tapi cukup sebakul.hahahaha.

Actually malam ni takda kerja untuk kelas esok. Baik, aku mengaku yang aku hanya belajar untuk kelas bukan belajar untuk exam. hahahaha. So tangan aku pun mulalah mengatal gatal menaip tajuk tajuk lagu yang best and download. Bila penat, aku gatal nak cari benda benda yang boleh buat aku berfikir. Fikir jauh.

Pernah dengar tak sindrom anak kedua. Atau dalam english its called the second child syndrom. Kenapa ek anak kedua je yang ada sindrom ek? Actually aku pernah terdengar tapi tak sempat baca kat magazine tentang benda ni dulu. Time tu makcik aku yang baca sambil cakap dengan aku. Sebab aku kan anak kedua. Tapi aku macam biasa, masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Kan dah azab sekarang. hahahaha

Dari pembacaan aku dalam internet ni. Ini yang boleh aku conclude kan. Ciri ciri anak kedua:
1. Keras kepala
2. Degil
3. Ego
4. Garang
5. Bertanggungjawab
6. Penyayang
7. Berdikari

Percaya atau tidak yang ramai orang akan merunggut bila berdepan dengan anak anak kedua ini. Bagi mereka anak anak dalam kategori ini sangat complicated untuk dijangka apatah lagi jauh sekali untuk dikawal. Sebab utamanya diaorang sangat unpredictable.

Sebenarnya anak kedua ni degil yang amat! Jujur. Kalau tak percaya cuba cari dan cuba kenali anak kedua. Confirm aku tak tipu. Orang suruh buat lain, lain yang dia buat. Contoh terbaik aku. Orang suruh jangan makan, tapi berpinggan pinggan nasi aku telan. Dah sebijik macam raksasa. hahahaha.

Keras kepala tu jangan cakaplah. Cukup cukup keras kepala dia. Agak agak baling kat batu tak pecahlah. Sebab kami biasanya suka ikut kepala sendiri. Apa yang kami nak, kami mesti dapat. Kalau agak agak tak dapat tu, biasanya kami akan memberontak. Then yang paling penting kalau anak kedua ni, time gaduh. Kalau gaduh mesti nak menang. Anak kedua tak suka kalah even kekadang benda tu salah. Salah,betul biasanya diaorang tak kisah tapi yang penting "menang". hahaha.

Yang paling penting, anak kedua ni biasanya garang. Garang dia lebih dari anak anak yang lain. Percaya tak? Kalau tak percaya cuba tilik anak anak kedua yang ada sekitar korang. Pantang ada salah sikit, biasanya kami akan immediately moody dan naik marah dengan mendadak! Contoh terbaik dari ladang adalah aku sendiri. Jadi anak kedua sangat tak digalakan kahwin dengan anak kedua. Takut rumahtangga jadi panas. Perghh. Rumahtangga tu. First time guna word rumahtangga. hahahaha

Kami anak kedua sangat tak suka mengaku kesalahan. Atau dengan lebih jelas sangat ego. Betul tak tipu. Kami selalu rasa diri kami anak kedua ni betul. Walhal taklah betul sangat. Tapi apa kami kira. Yang kami kira, kami betul dan orang lain salah. hahahahaa.

Tapi sekasar kasar kami anak nombor dua pun ada yang baiknya. Ada yang halusnya. Tak semuanya jahat, buruk belaka. Kalau kene cara tegur, nasihatnya, aku dengan bangganya bagitahu yang kami makan nasihat dan mendengar kata jugak. Cuma kene pandai tacklelah hati kami ni.

Anak kedua biasanya lebih bertanggungjawab. Bukan nak masuk bakul, masuk lif. Tapi ini betul. Anak kedua ni sangat bertanggungjawab dengan apa yang ada kat sekeliling dia. Lebih lebih lagi kalau dengan family. Dia jenis yang follow. Bagi kami family come first! Korang ada? hahahaha. That whylah kami sangat penyanyang. Kalau boleh anak kedua ni nak jadi pembela kepada orang orang yang teranaiya. Kalau boleh nak tengok orang lain semua bahagia. Taknak ada yang sedih sedih. Especially kanak kanak. Kami sangat suka kanak kanak walaupun kami kekok dengan mereka. Tengok dalam hati kami tetap ada taman tau. hahahaha.

Last sekali, anak kedua ni sangat pandai berdikari. Campaklah dia jauh mana pun, dia tetap boleh survive dengan selamat. Ala kalau setakat nangis nagis tu perkara biasa je. hahahaha. Dia tak suka  bergantung harap dengan siapa siapa. Senang cakap selagi kami boleh survive selagi tu kami survive. Jarang tunjuk kesusahan, kesedihan. Sebab mereka berlagak hebat. That why kami kata mereka ego. Even bermasalah macam macam pun, selagi kami boleh tanggung selagi tu kami tanggung. Nampak a bit emosi la sikit kiteorang ni. Hati kami lembut jugak la kiranya. huhu

Entry ni nampak macam takda motif. Tapi aku sedaya upaya menguraikan character character anak kedua ni. Sebab aku sendiri tahu ramai orang merunggut sebab susah nak get along dengan kami anak kedua. Yelah kami ni kan penih misteri.hahaha. Hopefully entry ini membantu sikit. Sikit je. hahahaa.


*Perasan tak entry ni macam membongkarkan perangai aku sendiri? hahahaha. Gila bersidang lagi aku ni. hahahaha*

1 comment:

Anonymous said...

Yeke anak kedua manja?
Bukan anak yang selalu dipinggirkan ke?
Saya anak kedua, kalau fakta yang lain tu memang kenelah dgn sikap saya.. tapi, anak manja?

SEHATI BERDANSA