TABUNG SAKURA

Saturday, December 18, 2010

Reason I Really Love Blogging

Aku baru balik dari blogwalking. Aku niat hari ini malas nak update. Kalau update sampai bengkak mata pun belum tentu ada yang baca. Apatah lagi untuk komen. Tapi bak kata orang, "ada aku kisah?". Aku memang tak kisah pun. Aku sedar aku bukan macam junior aku tu si Hanis Zalikha. Aku tak lawa macam dia. Tak tinggi apatah lagi kurus macam dia. Aku hodoh. Comot. Tapi berangan lawa.

Okay. Back to the story. Aku baca blog sorang girls ini. Aku baca. Aku hayati. Aku fahami. Aku tak kenal dia. Dia tak kenal aku. Aku hanya membaca dari penulisan. Sakitnya hidup dia. Susahnya hidup dia. Dari pembacaan dia bukan anak sulung. But she have to act as a sulung. Bukan sebab yang sulung tak berguna. Kekadang keadaan memaksa kita untuk berkelakuan sebegitu. Aku juga pernah rasa macam tu. Sakitnya hanya kita je tahu.

Saat kita cerita kat orang untuk berkongsi, saat tu kita akan rasa kita takda sorang kawan pun yang faham tentang kita. Saat tu kita terlalu harap ada seseorang untuk kita. Saat itu kita rasa alangkah indahnya kalau kita sudah besar dan berani melakukan semua. Saat itu mungkin kita mengharapkan seorang lelaki menjadi pelindung kita. Aku dah biasa untuk rasa semua itu. Biasa. Menangis menahan sakitnya hidup dah lali.

Ketawa di mulut tak bererti ketawa di hati. Atas nama kehidupan kita terpaksa gagahkan diri yang lemah untuk berjalan atas jalan kehidupan. Tapi aku tahu dia tak selemah aku. Dia rajin berusaha. Tapi aku hanya rajin mengeluh. Itu kelemahan aku yang aku sendiri tak tahu bila aku mampu kikis kelemahan itu. Mungkin sebab aku masih punya keluarga, abang, adik dan juga saudara. Bila mereka tiada, mungkin aku akan patah secara keseluruhnya.

Inilah salah satu sebab kenapa aku berblog. Aku suka membaca kisah kisah jalan hidup orang lain. Aku sebelum ini fikir betapa tragisnya hidup aku. Sedih. Tapi dengan berblog, aku baru faham erti syukur. Aku bersyukur dengan apa yang telah Allah beri kepada aku. Sesungguhnya ramai lagi manusia yang hidup lebih susah daripada aku.


*Berblog bukan untuk kaya. Berblog bukan untuk mengumpul berjuta follower. Blog juga bukan tempat memarketkan diri yang tak termarket.*

4 comments:

cEro said...

beb, walaupon aku jarang komen, tp aku ttp membaca blog ko...
by the way, Hanis Zalikha ur junior?? nk mintak autograph boleh??heheheh

sakura lover's said...

ala..aku tak kisah wei semua tu..hahaha..yup my junior..and dia xknl aku..hahaha..just one kampus dan dia mmg junior aku..

airaniez wirdani said...

huhu..elok baca blog org tu,tau kisah dia dan ambil pengajaran drp kisah mereka dan akhir sekali...*bersyukur* dgn rahmat Tuhan buat kita..tapi..jgn *terlalu terpengaruh* dgn kisah orang..terbawa2 emosi..huhu..just my opinion...^_^

sakura lover's said...

airaniez:yup I agree with u..hehe

SEHATI BERDANSA