TABUNG SAKURA

Friday, December 10, 2010

Pulihkan Semangat

Entry ke empat dalam masa kurang dari 24 jam. Nampak tak tahap ketensionan aku yang sangat tinggi menjulang julang ni. Sakit jiwa raga aku untuk hari ini. Orang lain sibuk senyum sepanjang hari, tapi aku sibuk nak menangis guling guling. Sedih betul.

Usaha tangga kejayaan. Kejayaan diberikan atas kerajinan. Macam entry sebelum ni. Aku selalu tertanya tanya. Kenapa orang yang selalu jarang atau susah nak solat tu selalu mudah mencapai kejayaan. Sedangkan oada orang yang solat penuh, puasa cukup tapi selalu jarang dapat kejayaan yang diharapkan. Bukan nak mengata yang aku ni tergolong dalam golongan yang betul betul beriman. Tapi kadangkala aku terkilan. Terkilan dengan sikap segelintir makluk Tuhan yang membongkak sebab kononnya dia berjaya even dia tak solat dengan cukup.

Memang susah berdepan dengan situasi begini. Aku akui. Aku belajar sedikit demi sedikit untuk jadi manusia yang berguna. Tapi kadang kala aku pelik bila ada manusia yang hanya mengingati Tuhan saat hendak exam. Bila nak exam solat penuh. Tapi bila tak exam tak buat pun solat walau satu waktu. Namun Tuhan sentiasa bagi dia kejayaan. Jauh di sudut hati aku, aku memang terkilan. Terkilan sebab aku rasa benda ini semua tak adil. Tapi siapa aku nak menghukum Tuhan.

Takpelah wahai Azza. Bukan rezeki kau. Kenapa kau nak bersedih sangat ni. Kau dah usaha. Kau dah banyak belajar. Pointer hanya sekadar pengukur. Pengukur yang belum tentu boleh menempatkan kau dalam alam pekerjaan yang bagus. Kau tak perlu bersedih. Kau kene berjalan atas jalan pilihan ini. Walau ini bukan pilihan kau, tapi kau tak perlu sedih. Kau miliki restu ibu bapa. Dan insyaallah Tuhan turut merestui kau. Jadi jangan kau menangis dengan semua ini.


*Betul kata senior aku,Kak Kday. Kesedaran akan datang bila semestar mula bertambah. Biasanya semestar bawah bawah tak fikir. Nanti bila dah semestar atas atas baru terfikir dan menyesal sebab tak study rajin rajin. Ya aku setuju.*

No comments:

SEHATI BERDANSA