TABUNG SAKURA

Monday, November 8, 2010

Emosi Terganggu Sebab Setahun Yang Lepas

Hari ni hari Isnin. Aku bangun agak awal. Aku terus online. Aku baca satu artikel. Ya satu artikel yang terlalu dalam maksudnya yang mewakili hati aku. Artikel ni seolah olah mewakilkan hati aku. Dan aku terlalu sedih bila mengenangkan yang artikel tu jarang dibaca. Suara hati aku tidak dibaca buat aku sangat sedih.

Kata orang barang yang lepas usah dikenang. Yang patah tumbuh yang hilang pasti berganti. Bunga bukan sekuntum kumbang bukan seekor. Apa yang jelas bagi aku disini tidak perlu mengenang, menangisi sesuatu yang bukan lagi jadi milik kita bila kita kehilangan. Hati aku lembut. Cukup mudah dicairkan walau dengan hanya sekelumit kata kata manis dari bibir pemikat hati. Ya hati aku cukup lembut bila aku terpandangkan wajah dia. Sangat tercair dengan senyuman itu.

Pernah aku cuba untuk membunuh semua ingatan terhadap dia. Tapi pernah ke kalian bayangkan aku bukan seperti perempuan lain. Dia mungkin lelaki yang boleh menyintai ramai perempuan berkali kali. Tapi aku hanya seorang perempuan yang percaya bahawa dalam hidup aku hanya ada seorang lelaki, sebuah cinta dan satu perkahwinan. Bagaimana harus aku bencikan dia. Sedangkan setiap hari aku merindukan dia. Biarpun dia dah tak ada disisi,aku rasa setiap saat dia tetap ada dalam ingatan.Dan aku masih ingat sepotong ayat yang dia pernah katakan pada aku dulu.

"Saya tak pernah rasa macam ni. Rasa setiap saat awak ada dalam hati saya."

Setiap kali aku ingat ayat tu, hati aku selalu sedih. Itu mungkin cuma sekadar kata kata yang menjadi pemanis bibir dia. Entahlah. Jauh disudut hati ini aku rasa dia masih belum cukup dewasa untuk memahami apa itu cinta atau dia mungkin tak pernah dewasa atau mungkin dia belum pernah benar benar jatuh cinta pada seseorang.

Kata kata hinaan dia setahun yang lepas benar benar menguris hati ni. Dia melemparkan banyak kata kata yang buat aku sangat berkecil hati. Tak sedar diri. Tak faham bahasa. Tak ada hati perut. Tak berperikemanusiaan. Katalah apa saja wahai pemikat hati. Aku tak mampu melawan kata kata itu. Cuma aku satu je yang perlu aku ingatkan. Siapa sebenarnya yang beria ia untuk semua ini dulu? Mungkin handphone 3310 colour kuning dan handphone 2100 colour pink yang sebenarnya bersalah untuk semua ini. Ya mungkin handphone handphone itu yang selayaknya menerima semua ini.

Sejak kejadian itu aku melangkah pergi. Melangkah pergi meninggalkan dia telah mengambil seluruh kekuatan aku. Jangan pernah menganggap aku pergi sebab aku bencikan dia. Jangan pernah menganggap yang itu. Teman teman baik aku tahu betapa sukarnya aku memaksa diri aku untuk melangkah.

Harini aku tak seteruk setahun yang lalu. Aku dah banyak melangkah kedepan. Aku dah banyak movekan hidup aku. Aku percaya pada Tuhan yang telah mempertemukan aku dan dia. Aku tahu ada hikmah disebalik semua ini. Aku tak akan mempersoalkan pertemuan ini. Dan aku tak pernah kesal dengan pertemuan ini. Sekurang kurangnya sepanjang mengenali dia,aku telah bersikap ikhlas dan jujur dengan perasaan aku. Dan aku tak terkilan untuk kejujuran itu.

"If you really love someone then let that person go. If that person is meant for you that person will come back to you eventually. But if that person does not then that person was never means for you in the first place."


*Wish me luck for the killer paper tomorrow morning. For my twin,anda telah berhutang satu gosip dengan aku. Lepas paper aku tuntut. Rindu hang weii.hahahaha*

No comments:

SEHATI BERDANSA