TABUNG SAKURA

Saturday, February 19, 2011

Aku Memang Budak Malang, Separuh Nyawa Melayang

Assalamualaikum. Aduhai. Penatnya badan aku. Banyak sangat benda yang aku nak tulis. Yang aku nak share. Boleh tak agaknya aku lepaskan beban yang ada kat bahu aku sekarang ni dengan sekali lafaz je? Sumpah aku tak larat giler.

Sampai hari ini aku masih nak jamah kek yang aku ngidamkan. Sumpah aku terliur liur waktu tidur. Sumpah aku nak menangis sebab aku tak mampu hadiahkan sepotong kek untuk diri sendiri. Padahal bukan mahal pun kek yang tu. Tapi aku masih belum mampu makan. Aku terasa macam manusia paling tak guna sekali sebab tak mampu beri diri sendiri makan. Ya Allah, apalah malang sungguh nasib aku. Ternyata aku manusia yang malang. Malang sangat.

Mulai minggu ni aku kena bertungkus lumus. Nak masuk bulan March. Banyak benda menunggu. Banyak assigment menanti untuk aku settlekan. Ada lagi test yang perlu aku bereskan sebelum grad. Masih banyak final projek yang mesti aku submit sebelum tinggalkan hutan ini. Aku tak tahu mana lagi ketahanan yang boleh aku gapai. Mungkin bila mengenangkan muka mama, abah, itu yang boleh menguatkan aku menamatkan pengajian ini. Sungguh aku tak larat. Tapi aku kene kuat. Kuat untuk terus hidup. Bukan ke aku memikul banyak harapan. Ya Allah kuatkanlah aku.

Hati. Apa sebenarnya yang ada pada kau. Aku tak mampu membaca hati aku. Aku tak tahu apa yang ada pada hati aku. Sungguh aku terasa akulah manusia yang paling malang bila aku tak mampu menafsirkan apa yang ada dalam hati. Apa sebenarnya isi hati aku. Ya Tuhan. Berikan aku petunjukMu. Benar ke apa yang aku rasa ini sebenarnya perasaan aku. Bantu aku.

Alhamdulilah. Hari ini aku rasa seperti badan aku melayang. Nyawa aku macam terbang kene tiup angin. Sumpah aku rasa penat sangat. Tak pernah aku rasa penat macam ini sekali. Penat macam aku kene kerah untuk kerja kat tempat pembinaan je. Ya Allah. Aku semakin lemah. Lemah. Aku tak larat. Rasa macam aku nak lari dari semua benda ini. Tak larat aku nak menanggung kesakitan. Sakit. Hanya Tuhan je yang tahu sakitnya aku. Tuhan, sabarkan aku yang sememangnya tak sesabar mana nih.

Entahlah. Dari apa yang aku lalui hari demi hari, aku rasa hidup aku setiap hari malang. Malang bertimpa timpa. Bukan kene timpa tangga. Tapi dah macam kene timpa besi kat port kapal dah ini. Sabar wahai diri. Sungguhnya ada hikmah pada setiap apa yang berlaku. Semoga aku kuat hadapi semua ini. Amin.


*Aku rindu dia. Sungguh. Rindu. Kami semakin rapat. Tapi aku takut. Takut meletakan harapan.*

No comments:

SEHATI BERDANSA