TABUNG SAKURA

Saturday, February 26, 2011

Lagu Dalam Hati

Sebenarnya malam ini aku nak habiskan sisa sisa assignment Selling aku. Tapi hati aku meronta ronta untuk menulis. Bukan menulis assignment. Tapi meronta untuk menulis blog. Meluahkan isi hati. Bercakap tanpa gangguan mereka mereka yang boleh menjatuhkan aku. Bagi aku menulis itu lebih indah dari bercakap tanpa arah tuju.


Actually aku dalam keadaan yang agak tertekan jugak. Kalau tak tertekan masakan dalam minggu ini saja, hampir setiap aku aku menangis atas katil. Aku bukan budak yang kuat. Cuma aku belajar untuk jadi kuat. Dalam proses pembelajaran tak salah rasanya kalau kita rasa nak menyerah bila kita rasa kesakitan.

Lama rasanya aku tak menulis soal hati aku. Melagukan apa yang ada dalam hati. Dan malam ni aku teringin sungguh meluahkan apa yang bersarang dalam hati ini. Semoga hilang sikit kesakitan dalam hati yang semakin menyusuk ini.

Aku sendiri tak tahu apa sebenarnya yang menikam hati, perasaan aku ini. Assignment? Aku rasa agak terbeban jugak dengan assignment yang datang tanpa dipinta. Tapi alhamdulilah, aku dikurniakan kawan kawan yang baik. Yang boleh bertolak ansur. Yang berat sama sama dipikul, yang ringan sama sama dijinjing. Aku bersyukur sangat dengan adanya mereka mereka ini. Terima kasih kawan. Kauorang yang terhebat! Terima kasih.

Cuma entahlah. Hati ini masih ada dicucuk. Dicucuk dengan benda yang tajam. Bila aku rasa sakit, aku banyakkan bersabar. Betul kata dia, bawak banyak banyak bersabar. Istifar. Jangan sedih. Jangan menyerah. Dia akan ada untuk aku. Tapi aku tahu dia tak akan ada untuk selamanya. Yelahlah aku berpijak atas bumi yang nyata. Tak semua yang kita nak, kita akan dapat. Kita kene belajar. Belajar menerima ketentuan Tuhan. Tuhan tahu apa yang terbaik untuk kita. Cuma kita je kadang kala tak percaya dengan Kekuasaan Nya.

Akibat semua luka yang terlalu menyakit ini, aku terasa nak pergi jauh. Jauh dari semua masalah. Jauh dari semua kesakitan. Jauh dari semua orang. Jauh dari mata masyarakat yang mengenali aku. Aku letih. Letih menjaga hati orang. Tapi dimana? Mana tempat yang tiada manusia. Aku tak jumpa. Bumi ini milik Tuhan. Tuhan mencipta manusia. Manusia hidup di bumi. Bumi Tuhan.

Entahlah. Aku teringin. Teringin ke suatu tempat. Tempat yang tenang. Tempat yang nyaman. Sunyi. Tiada gangguan. Tempat dimana aku dapat dengar lagu lagu dari beburung yang berterbangan. Tempat yang dapat aku dengar bunyi ombak yang memikul pantai. Desiran angin yang membuai mata. Siulan air yang menyejukan badan. Alangkah indahnya kalau aku dapat melihat keindahan yang Tuhan. Yang Tuhan ciptakan untuk manusia seperti aku. Aku rindu. Rindu melihat keindahan yang indah. Indah tanpa gangguan tangan tangan jahat manusia.

Tapi mampu ke aku untuk mencari tempat sebegitu rupa. Dimana? Entahlah aku tak tahu. Yang aku tahu aku cuma mahukan satu ketenangan. Ketenangan dari pemandangan ciptaan Tuhan. Aku rindu. Rindu pada pepasir. Rindu beburung. Rindu pada air. Rindu apa ombak. Rindu pada angin. Rindu pada langit. Rindu pada awan. Rindu pada bintang. Dan rindu pada bulan. Ya bulan. Aku rindu. Rindu pada bulan.

Bintang sudah lama hilang tapi bulan masih ada. Bulan itu masih kekal. Bintang dah lama mati. Mati untuk sebuah bulan. Tapi aku teringin melihat bulan, bintang bertemu pada dada langit. Langit yang satu. Entah kenapa bulan, bintang terlalu sukar aku temui sekarang. Aku rindu. Rindu melihat bulan, bintang bersama beriringan di dada langit. Langit pasti meriah. Tuhan, temukan bulan, bintang didada langitMu. Aku terlalu rindu. Rindu pada kemeriahan di langit ciptaanMu.

Ya Allah. Tenangkanlah aku. Tenangkanlah hati ini. Sabarkanlah hati ini. Aku tahu Kau mendengar rintihan aku. Dan aku percaya yang Kau hanya akan memberi ujian pada hambaMu yang berani dan kuat menerima ujian. Kalau apa yang aku hadapi sehingga hari ini ujian untuk aku, aku redha. Aku redha dengan ujian yang Kau beri sebagai tanda kasih sayangMu. Aku terima semua ketentuan yang telah Kau aturkan.

*Terima kasih kepada sahabatku yang sudi meminjamkan telinga,mata untuk aku. Saya sayang kamu. Terima kasih juga kepada dia ada untuk aku dan selalu buat aku tersenyum disaat aku bersedih. Bak kata dia, “kenapa nak menangis kalau awak nampak cantik bila tersenyum? Senyuman awak lebih bermakna dari airmata yang awak keluarkan tu..” Terima kasih. Terima kasih atas semua ini.*

No comments:

SEHATI BERDANSA