TABUNG SAKURA

Saturday, February 26, 2011

Antara Sedar Dengan Tak

Actually aku tak berminat sangat nak tulis benda ini. Sebab aku sendiri pun bukanlah betul sangat. Tak pandai jauh sekali budak Dekan. Aku menulis cuma sekadar dari perspektif budak yang biasa biasa. Kurang perhatian lecturer. Jauh yang amat daripada perhatian budak budak famous.


Tapi alhmadulilah aku mampu mengenal hampir semua budak budak course aku. Even bukan mereka kenal aku. Maklumlah aku budak yang jarang senyum, muka tak lawa, gemuk so aku sedar diri. Tak sikit pun aku terasa. Apa yang aku rasa, aku rasa selesa dengan apa yang ada. Aku tak suka sangat bila jalan jalan ada orang tengok tengok. Kang tak pasal aku buat dosa kering.hahahaha

Sebenarnya bukan itu yang nak aku tulis. Itu sekadar pembuka bicara je. Yang aku nak tulis sebenarnya tentang sesuatu. Sesuatu yang dah lama berlaku. Tapi masing masing cuma berani cakap belakang. Tapi sekarang aku pun kiranya cakap belakang jugaklah ini. Yelah blog ini tak ramai yang tahu. So kira macam aku mengumpatlah jugakkan?

Aku ada sorang classmates. Kalau orang tak kenal dia secara rapat, memang orang akan cakap dia budak baik. Muka dia nampak suci je. Bertudung lawa. Bershawls cantik. Siap kadang kadang tu berjubah lagi. Aku yang biasa biasa ni pun takda jubah macam dia. Itu secara luaran.

Actually satu je masalah budak ini, masalah dia, dia tak kawan. Dalam kelas takda kawan, apatah lagi dalam kalangan budak budak course. Aku pun bukan kenal sangat dengan budak ini. Cuma aku dengar cerita dari orang lain dan ditambah dengan pemerhatian sendiri. Aku sendiri pelik bin ajaib. Yelah muka lawa, cantik la sikit dari aku tapi takda kawan. Yelah setahu aku kalau kat university ni benda yang paling senang nak dapat kawan, letak je muka dalam market university. Nak tengok betul betul lawa ke tak, testlah. Kalau ramai usha tu, confirm memang lawa.

Yang budak ini pulak lain ceritanya. Kalau tak silap aku, sejak seminggu dia register kat tempat aku, macam macam versi cerita yang aku dengar. Time tu gossip tentang cerita dia memang nombor satu. Boleh kata cerita time makan lunch, budak budak course aku mesti cakap pasal dia. Dalam kelas jangan ceritalah. Siap boleh buat mesyuarat tingkap. Time kat Terengganu dulu pun kitaorang pernah open table pengumpat dia. Peh! Kuat giler penangan minah ini.

Tapi semua cerita negative. Dan cerita tentang dia tak pernah tamat sem by sem. Ada je cerita tentang dia. Actually dia ni bukan kira sombong ke apa. Dia selalu cuba nak berkawan dengan budak budak course. Tak kiralah siapa je. Geng yang mana je. Aku rasa mostly group group dalam course aku dia pernah masuk. Tapi semua tak kekal lama.

Pada pandangan aku, budak budak lain boleh je terima dia. Tapi masalahnya dia. Dia yang ada masalah. Sikap dia tak betul. Sebab tu ramai yang tak suka. Bahkan ada yang siap memulaukan dia. Yelah ada satu kes ini. Adalah sorang hamba Allah ini yang try nak tolong dia. Sebab dia katanya call budak tu sampai nangis nagis sebab takda kawan untuk buat assignment. Yelah budak lain semua cantik je pulaukan dia. Atas dasar kesian, budak ini pun dengan rela dalam paksa terima. Tapi itu pun masih tak sedar diri. Yelah bila dipanggil, diajak buat discussion untuk assignment,asyik banyak je alas an. Dah tu cakap kononnya budak itu buat dia macam hamba. Hello! Orang ajak secara baik tau. Ingat ini nak panggil kau suka suka je ke hah? Bongok betul!

Aku sendiri tak faham. Kalau tak boleh nak corporate dengan orang lain, buatlah assignment sendiri. Tak payah nak nangis nangis bagai bagai. Ingat ni filem Hindustan ke hah? Tengok aku pulak yang emo terlebih. Tak pasal je. Orang nak tolong pun tak sedar. Macamlah markah untuk kerja assignment tu bukan untuk dia. Hello kalau markah tu bukan ada untuk diaorang sekali, tak ingin pun orang lain nak amik kisahlah. Janganlah sengaja bagi susah kat orang. Suka betul nak effectkan markah orang. Aku pun tak faham dengan orang orang macam ini.

Memang markah sendiri sendiri. Tapi kalau dah nama kerja dalam satu team, lecturer akan assume semua orang buat kerja yang sama. Sama berat. Sama ringan. Ini tak. Orang lain berlebam mata macam mata panda, dia sibuk bermata lebam gak. Tapi mata lebam sebab masuk pub! Mata lebam sebab amik “supplement” terlebih! Ada pulak berlebam mata sebab bergayut tengah tengah malam. Lagi best berlebam mata sebab bergaduh dengan boyfriend. Hello! Boyfriend tu belum tentu jadi suami kau. Tak payah nangis bagai nak rak sangat la. Belum tentu kalau kau kahwin dengan dia nanti, pakaian dalam kau dia beli yang ada brand! So kau kene pentingkan masa depan kau. Nak nangis nangis jugak. Move on lah kawan. Jalan kedepan. Jangan terlalu mengabdikan diri pada boyfriend. Ini tidak baru gaduh sikit semua nak dihempas. Semua orang dicall. Elok call CNN sekali. Bagi satu dunia tahu yang dia bergaduh. Baru elok. famous sikit. Pandai nasihat orang, baget macam dia pandai dalam bab cintan cintun ini, tapi diri sendiri hampeh. Eeei tak fahamlah aku dengan budak budak kat university yang masih macam ini.Tak bawak kemana jugak kalau Tuhan kata takda jodoh. Huh! Jodoh di tangan Tuhan. Kita cuma merancang, Tuhan yang menentukan. Faham?

Tengok emo tak emonya aku ni. Hahaha. Taklah itu pesanan untuk diri aku jugak. Tak matilah kalau takda lelaki. Hidup kene teruskan. Takkanlah selama ni hidup sorang, tetiba tak boleh nak hidup bila kene tinggal. Ingat kembar siam ke apa. Hahahaha. Semoga aku pun dapat belajar daripada pengalaman. Hidupkan lebih indah dengan senyuman daripada tangisan. Jadi kalau hidup sorang itu lebih bahagia,jadi kenapa nak hidup berdua kalau tak mampu bahagia. Kan? Hidup kita, kita yang kene mencorakkannya. Jangan malas. Jangan hanya tahu menyerah. Usaha itu penting. Yang penting susah macam mana itu, hidup kene diteruskan even terpaksa terima macam macam tohmahan. Kuat. Jangan mudah mengalah.

*Eh,sedar tak sedar aku tulis pasal dua orang minah yang sengal dalam entry ini. Sorrylah, teremo punya pasal. Maaflah kalau ada yang terasa. Tapi ini sekadar satu cerita disekeliling aku. Saja berkongi. Ingat, sharing is not always caring tau! Huhu. Bye!*

No comments:

SEHATI BERDANSA