TABUNG SAKURA

Monday, March 7, 2011

21 Tahun Ini

Alhamdulilah. Saat ini sudah genap 21 tahun aku hidup di dunia. Alhamdulilah. Walau hidup aku tak sempurna seperti orang lain, namun ia cukup sempurna untuk aku. Senyum. Senyum la hati. Senyum. Senyum untuk hari ini. Hari ini hari lahir kau.


Setahun yang lepas,tarikh ini tarikh yang paling aku benci nak sambut. Aku benci. Benci untuk sambut hari lahir sendiri pada tarikh lahir sendiri. Tiada bungkusan hadiah. Tiada hadiah yang berharga. Tiada birthday party. Tiada. Tiada apa apa. Yang ada cuma air mata. Air mata yang keluar dengan satu kekecewa. Entahlah. Aku sepatutnya tak perlu mengungkit lagi. Dah berlalu. Yang berlalu teruskan berlalu. Biarkan kenangan itu pergi. Pergi jauh. Jauh di bawa angin. Walau ia terlalu berbekas dalam hati, namun aku tak nak untuk menyimpan kenangan itu lagi. Biarkan kenangan itu mati. Mati dimamah waktu.

Setahun yang lepas aku masih seperti hari ini. Menyambut detik kelahiran seorang diri. Tanpa sesiapa. Tipulah kalau aku kata yang aku tak sedih. Sedih. Sedih sangat. Aku teringin nak sambut birthday dengan keluarga. Mama, abah akak rindu. Teringin nak bersuka ria dengan kawan kawan. Ya aku rindu kalian. Tapi entahlah. Untuk setahun yang lepas terlalu banyak yang pahit. Yang tak ingin aku ingat. Pahit. Sangat pahit.

Janji aku untuk 21 tahun ini.

Family: Akak rindu. Rindu sangat. Akak nak balik. Akak nak duduk rumah tengok muka mama,abah dgn siblings. Akak rindu sangat sangat. Akak janji akak grad this sem. Akak janji akak tak sia siakan duit mama dengan abah. Akak janji akak habiskan diploma ini. Then akak sambung degree. Even bukan dalam bidang yang akak minat. Akak janji. Akak janji. Janji belajar sungguh sungguh. Akak tahu akak tak pandai macam sepupu sepupu yang lain. Tapi akak janji akak cuba.Akak taknak orang lain mengata tentang keluarga kita lagi. Biarlah. Susah senang kita sama sama. Akak sayang mama,abah dan keluarga kita. Akak sayang keluarga kita. Sayang sangat.

BFF: Memaafkan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tapi hanya dengan memaafkan kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Maaf mungkin perkataan paling murah untuk sebuah kesilapan. Tapi cuma maaf perkataan yang paling indah untuk memohon kemaafan. Again and again. Aku mintak maaf. Aku salah. Aku sayang kalian.

Fara Latiff: Thanks for every single things. Kita hutang kamu banyak benda. Terima kasih sebab sudi jadi kawan kita. Nanti kita buat photoshoot okay. Tapi tunggu kita buat transformation okay? I love you damn much.

Twin: Aku tak tahu. Aku tak tahu. Terima kasih atas semuanya. Kita kawan. Kawan sampai bila bila. Kau tetap twin. Aku sayang kau.

Kawan kawan kampus: Lebih kurang sebulan lebih je lagi kita bersama. Banyak yang dah berlaku. Banyak yang dah berlalu. Masa bergerak dengan pantas seiring dengan doa yang tak pernah putus putus. Penantian kita akan berakhir. Susah senang dah kita lalui bersama. Ini langkah terakhir. Tarik aku kalau aku lemah. Bagi aku ruang kalau aku tersempit. Bagi aku semangat kalau aku jatuh. Kalian kawan yang baik. Terbaik untuk aku yang tak berapa nak baik. Aku sayang kamu semua. Aku sayang kamu semua sangat sangat. Terima kasih sudi bersama aku sepanjang 3 tahun ini. Semoga kita dapat grad sama sama. Kalian memang hebat!

Kawan kawan bloggers: Thanks atas semua nasihat. Hanya Tuhan saja yang mampu balas semua jasa baik kalian. Kalian memang blogger terhebat! Aku sayang korang jugak.

Untuk diri aku yang sebenarnya: Kuat. Kuat. Kuat. Jangan mengalah. Jangan menangis. Orang kuat tak selalu menangis. Macam mana nak kuat kalau asyik menangis. Jadi kuat. Kuat untuk hadapi cabaran. Jangan lemah. Jangan lembik. Mana hilangnya kekuatan yang kau agungkan sangat tu? Cari balik kekuatan itu. Kau bukan diri kau yang dulu. Cari diri kau yang dulu. Diri kau yang selalu gagah berjalan tanpa halangan. Senyum. Senyum. Senyum. Senyum walau apa pun jadi. Please.

Last. Selamat Hari Ulangtahun ke 21 wahai hati. Alhamdulilah. Doakan yang baik baik untuk aku. Terima kasih semua.

*Even harini hari lahir aku, aku dah sambut dengan kawan baik aku kat Pizza Hut semalam. Tak indah. Tapi sekurang kurangnya aku mampu senyum walau sambut berdua. Terima kasih Kaka.*

2 comments:

Insyirah Wafiyyah [ Kegembiraan Yang Sempurna] said...

hepy besday azza, klu kau blk kg. jgn lupe contact aku...

nice entry ***** :P!!

xsangka anda sungguh puitis dan kreatif.

sakura lover's said...

thanks farkhan..yang puitis tu memang jarang dilihat dgn mata...hahaha..selamat hari lahir jugak!

SEHATI BERDANSA