TABUNG SAKURA

Monday, March 14, 2011

Nak Buat Boleh, Tapi Jangan Bikin Malu!

Assalamualaikum. Sihat semua? Aku sihat alhamdulilah. Busylah jugak sikit sikit.


Aku masih lagi berbaki dalam sebulan je lagi untuk minggu kuliah. Busy memang busy. Terpaksa menyiapkan segala macam kerja. Mengejar segala macam dateline. Mengulangkaji segala test yang masih berbaki. Busy. Penat tu jangan cakap. Tapi nak taknak kenelah lalui. Inikan life seorang student. Jadi buat apa nak merunggut runggut. Betul tak?

Petang tadi aku dengar satu rumous. Tak tahulah betul ke tak gossip tu. Actually aku ni memang pantang sikit bab gossip gossip ini. Bukan pantang apa. Pantang dengar. Kalau dengar mesti nak tahu. Dah tahu mesti nak bebel. Dah bebel mesti kene fikir. Dah penat fikir mesti aku tidur. Hahahahaha.

Ada sorang hamba Allah ini,budak course aku dikatakan deliver. Deliver kat Terengganu. Ambik kau. Tak pasal bersalin jauh jauh. Time tu tengah trip untuk satu subjek last week. Ok itu dah cukup mengejutkan aku. Masalahnya ada lagi yang lebih mengejutkan aku. Mana taknya. Budak itu budak nerd. Muka memanglah suci habis. Pendiam. Memang tak dikenali sangat. Itu lagi buat aku terkejut. Mengandung dan bersalin anak luar nikah dengarnya. Apalah masalahnya budak ini?

Entahlah. Dalam banyak banyak gejala social, aku paling takut tentang kes ini. Kes termengandung anak orang. Kalau anak halal takpe. Ini anak luar nikah. Adohai. Takde ke benda lain nak buat. Aku lagi prefer dengan budak budak yang keluar masuk pub ke disco ke. Yelah, itu lagi selamat. Paling koman pun kene tahan dengan polis. At least yang keluar masuk pub ini masih ada otak lagi. Setakat ambik pil pil je pun kalau paling extreme. Takpun ambik drug. Tapi taklah sampai kene mengandungkan anak orang yang belum tentu nak bertanggungjawab kat kita dan anak yang tak berdosa itu. Apalah dosa anak itu pada diaorang? Apalah salah lecturer tu pada kau sampai kau tergamak buat dia macam tu? Apa dosa orang sekeliling kau sampai kau libatkan mereka semua? Apa dosa mereka wahai kawan?

Kalau ye pun dah tak tahan sangat nak buat benda benda macam tu, cakaplah dengan mak dengan ayah yang korang nak kahwin. Apalah dosa orang tua korang sampai korang buat mereka malu macam tu? Tak terfikir ke muka mak,ayah time kau dapat tahu kau mengandung itu? If tak tahanlah sangat kalau nak buat jugak, pakailah protecter. Apalah bengap sangat.Dah masuk university takkan masih bodoh tak bertempat lagi ? Nak buat tapi tak pandai jaga. Dah itu elok je kau memalukan orang yang tak berdosa di sekliling kau. Sampai hati kau buat keluarga sendiri macam itu. Kenapalah sampai kau tergamak buat benda macam tu?

Aku menulis bukan sebab aku budak baik. Bukan budak yang tak pernah leka. Bukan budak yang tak pernah hanyut. Pernah. Aku pernah. Pernah hamper terhanyut sebab terlalu leka. Cuma aku masih ingat Tuhan. Masih percaya yang aku masih ada Tuhan. Tuhan Maha Melihat. Aku masih ingat muka mama. Muka abah. Muka sibling. Muka atuk, nenek. Alhamdulilah, Tuhan masih menyayangi aku dari terus hanyut. Alhamdulilah.

Untuk kes si budak secourse aku tu, cuma satu je yang harapkan. Insaf. Insaf. Insaf. Jangan salahkan orang kenapa kau dipandang sinis oleh orang lain. Memang benda yang berlaku bukan benda yang kau nak. Cuma kau hanyut dalam arus cinta yang membunuh masa depan. Salah kau sebab kau hanyut. Kau lupa tentang kewujudan Tuhan. Kau lupa pengorbanan keluarga. Jadi selagi kau masih diberi kesempatan untuk hidup, insaflah wahai kawan. Insaflah.

*Masih berkira kira nak sambung course apa untuk degree nanti. Alahai. Cepat pulak masa ini berlari. Penatlah nak kene fikir course course ini.*

No comments:

SEHATI BERDANSA