TABUNG SAKURA

Monday, March 14, 2011

Oh Lelaki! Oh Wanita! Oh Masyarakat!

Yeahh! Tajuk ni seronok. Tapi bakal jadi bosan bila jejari aku mula menulis. Aku tak pandai menulis. Lagi lagi tentang lelaki. Yelah nak harapkan pengalaman sendiri macam hampeh je. Nak kata banyak kawan lelaki pun macam tak ada je. Ni tetiba takda angin ke ribut ke, nak tulis tulis pasal lelaki macam ni. Agaknya aku memang kene masuk wad sakit jiwa ni. Sabar jelah. Hahahaha
Macam ni ceritanya. Aku ni boleh dikatakan bernasib baik. Dikelilingi kawan kawan yang ada masalah dan aku pun bertuah sebab dipilih untuk dijadikan tempat untuk meluahkan masalah orang. Untuk aku, kalau orang tu nak pendapat aku, aku sedia bagi. Tak kira masa. Aku jenis yang tak boleh tengok orang ada masalah. Macam mana susah pun masalah orang, aku cuba bantu. Cuba sedaya upaya. Sebab aku tahu macam mana beratnya bila kita mula memikul masalah. Bukan nak tunjuk aku baik ataupun bagus okay. Pengalaman banyak pengajar aku tentang jerih peritnya memikul masalah.

Kata orang, banyak cara nak legakan tekanan. Antaranya melalui pelukan. Sebab pelukan sangat melegakan untuk orang orang yang bermasalah contohnya sakit, bersedih atau tertekan. Jadi aku mana boleh peluk orang depan depan kalau orang tu duduk jauh jauh. Lagi lagi kalau orang tu bukan muhrim, lagilah haram nak peluk. Jadi aku suka melegakan tekanan orang orang yang bermasalah dengan cara berkongsi. Luah dari hati ke hati.

Cuma ada beberapa benda yang aku tengok kerap sangat jadi. Aku cuba memerhati dan membuat pandangan peribadi tentang masalah masalah biasa remaja. Biasanya kes salah menyalahkan. Tak memahami each other. Ego untuk mintak maaf [aku pun kekadang macam tu.hehehehe]. Baget kita dapat macam pasangan macam dalam novel. Prasangka buruk. Kuat jealous. Ada jugak yang terpaksa berdepan dengan mentality masyarakat setempat. Eh banyaklah puncanya. Last last kang boleh terbalik jugaklah kerusi,meja sebab bergaduh.

Tapi kalau mengikut pandangan aku, semua ni ada penyelesaian. Cuma terpulang pada kita nak selesai atau pun nak biarkan je. Aku tulis ini bukan bermakna apa yang aku tulis betul, hanya aku sekadar berkongsi. Kongsi pendapat. Kalau ada yang salah moleklah kiranya tegur aku kan?

Oh lelaki! Bagi aku lelaki ini manusia yang pelik. Pelik sebab unik. Kekadang kita rasa kita dah kenal dia lama sangat. Tapi kekadang ada satu masa tu kita macam tak pernah kenal dia langsung. Diaorang susah nak dijangka tindakannya. Apa yang dia rasa dia nak buat, dia buat. Tak sikit pun diaorang fikir tentang perempuan. Bagi diaorang life come first. Yang lain semua kemudian. Daripada pandangan aku, kebanyakan lelaki suka perempuan yang natural. Tak buat buat. Jadi diri sendiri. Lebih sempoi seseorang tu kekadang lagi bagus. Yelah selalunya disebalik kesempoian tu tersimpannya ciri ciri kesantunan dia yang tak diserlahkan pada orang lain. Kan sweet macam tu? Lelaki kalau bertindak spontan lagi orang perempuan suka. Mostly perempuan ni tak suka benda benda yang terancang. Yelah diaorang suka kejutan. Tapi janganlah asyik bagi kejutan je. Kang kene sakit jantung pulak. Tak pasal je. Untuk akulah kan, lelaki yang pandai kawal jealous dia lagi nampak hebat. Kiranya dia taklah show yang dia jealous depan public. Baru gentlemen! Kalau asyik nak mengamuk je, naik meluat pun ada jugak. Macam mana kacak pun kalau asyik nak panas baran, mengamuk je perempuan mana tahan. Ikan dalam aquarium pun boleh mati jugak! Tapi bila lelaki dah mula main perli perli, tapi perempuan masih tak faham faham bahasa itu namanya memang sengaja cari nahas. Nahas di jalanraya. Hahahaha.

Oh wanita! Perempuan ini tak susah orangnya. Cuma cerewet ditambah dengan manja sikit itu.Itu yang buat complicated sangat sometime. Sebab itu jugak selalu buat lelaki naik tension. Tulah pasal orang dulu dulu pernah pesan yang kalau nak manja tu boleh, tapi kene berpada pada. Jangan sampai buat orang rimas. Bila rimas, datang pulak penyakit menyampah. Bila menyampah lelaki akan cari lain. Perempuan kene ingat lelaki ni pun bukan manusia yang penyabar mana. Kang kene tinggal gigitlah jari tu sampai putus. One more thing yang part payah sikit tentang perempuan dalam hal lelaki ini, perempuan ini kebanyakkannya terutama sekali yang kaki novel gila gila selalu samakan hero dalam novel dengan pakwe masing masing. Tipu kalau ada yang cakap tak. Mesti ada. Kalau tak dalam novel, mesti dalam filem atau drama. Mesti ada punya tergerak sikit nak macam yang dalam fantasi fantasi nikan? Aku pun macam tu gak. Tapi sebagai perempuan yang ada akal ditambah dengan cerdik pandai sikit, janganlah nak samakan 100 peratus lelaki reality dengan fantasi. Mana ada lelaki sebijik macam itu kat dunia ni. Kalau ada sekali pun, sorang perempuan je yang akan dapat. Paling ramai pun empat orang perempuan. Tapi biasanya lelaki macam tu selalu kahwin satu je. Hahahaha. Kita jadi perempuan pun jangan letak harapan macam gunung everest sangat. Letak yang sedang sedang sudah. Jangan nak demand lebih lebih. Perempuan ni pun kekadang susah sikit nak mengaku salah. Diaorang selalu baget betul, lelaki yang salah. Biasanya lelaki kalau salah, dia akan mintak maaf. Takpun dia diam tapi dia takkan ulang salah itu lagi. Tapi kalau perempuan ni jarang sikit. Letaklah setinggi mana emas, kalau dah taknak ngaku, taknak jugak. Tu sebab orang kata lelaki ni lebih rational dari perempuan. Perempuan emosi terlebih selalu. Biasalah hormone kekadang terlebih. Hahahaha.

Oh masyarakat! Masyarakat ini pun masalah negara jugak. Memang betul kita hidup ini dalam satu komuditi masyarakat yang bebas bergerak apatah lagi menjaga hal hal orang lain. Tak salah busybody. Tapi busybody kenelah bertempat. Nak jadi Joyah pun kene bijak. Jangan absorb semua. Absorb, lepas tu kene buat kaji selidik. Ini tak. Terus tuduh melulu. Orang kahwin pun nak sibuk. Orang tak buat kenduri pun nak sibuk. Mulalah dia buat spekulasi sendiri. Amboi makcik, hebat betul. Tak pasal je orang yang tak berdosa tu rasa macam buat dosa. Memanglah zaman sekarang ni zaman maju, moden. Mana ada orang kahwin setakat buat kenduri doa selamat je. Paling paling kurang tumbang lembu seekor. Tapi makcik makcik, orang sekeliling ini kene ingat. Bukan semua orang ada duit. Daripada buat majlis kahwin besar besar, kumpul orang ramai ramai tapi last last bercerai jugak nanti macam mana pulak? Makcik makcik nak tanggung? Takkan? Mesti makcik makcik pun tetap sibuk buat gossip jugakkan? Mentang mentanglah tak kene anak makcik, tu yang makcik tak kisah kan? Kalut buat gosip siap tambah serbuk perasa lagi. Janji makcik kata kawan kawan “kenduri anak aku nanti aku buat besar besaran. Macam Siti tu! Apa class macam tu je.”, padahal anak kau separuh mati cari duit, berhutang sana sini sebab nak penuhkan impian tu. Kang tak penuhkan, banyak pulak kisah sedih yang kene ungkit. Mulalah makcik makcik ini buat drama sebabak nanti. Yang kesiannya si anak. Belum belum dah ada hutang berjela jela. Inilah dia masyarakat kita hari ni. Terlalu mengagungkan benda benda macam ni. Kononnya adat. Adat ini kita yang buat.  Yang kita cipta. Tak salah kalau kita langgar atau kita abaikan. Lainlah hukum. Berdosa besar kalau kita langgar. Patutnya time pergi kursus kahwin tu, anak anak kene bawak mak ayahlah. Baru diaorang ingat balik tentang makna sebuah perkahwinan. Acececeh. Pandai aku tulis. Ni mesti kene ceramah aku kejap lagi ini.

Actually, tu hanya pandangan aku. Pandangan dari apa yang aku nampak disekeliling. Tiada kaitan dengan mana mana luahan perasaan orang lain dekat aku. Aku sekadar membuat satu kesimpulan. Kesimpulan yang tak berapa yang tepat jugak. Yelahlah aku sendiri pun solo dan masih single tapi belum berminat untuk ada apa apa. Hati ini telah dilukai. Aceceh aku ini. Bukan boleh pakai sangat otak aku ni. Jadi kalau ada sesiapa nak tambah ke, nak betulkan ke, aku tak kisah.

*Aku banyak tidurlah lately ni. Mata pun dah sembab. Orang sembab tak cukup tidur, aku sembab sebab banyak tidur. Elok bebenorlah tu. Hahahaha.*

No comments:

SEHATI BERDANSA