TABUNG SAKURA

Saturday, March 19, 2011

Satu Satunya Bumi Sakura!

Kalau dulu jarang sekali nak dengar tentang kemurkaan alam. Tapi hari ini, ini bukanlah perkara asing. Walaupun ini adalah benda yang tak terjangkau dek akal.


Jepun. Negara Ultraman. Negara sakura. Sekali lagi negara itu ditimpa musibah. Untuk kali yang keberapa aku pun tak tahu. Yang pasti sudah banyak kali negara itu ditimpa musibah. Negara maju itu ditimpa musibah. Tsunami. Bukan Tsumawi. Negara yang penuh dengan peradaban. Negara yang penuh kesopanan. Negara yang penuh dengan kerajinan. Negara yang penuh dengan sikap hormat menghormati. Memang tak salah, bila bekas Perdana Menteri kita, Tun Dr Mahathir, melancarkan konsep pandang ke timur. Jepun memang hebat. Negara doremon yang serba moden. Sentiasa kedepan. Sentiasa mendahului negara lain. Itulah dia negara Shin Chan.

Entahlah. Jepun merupakan salah satu tempat aku paling aku ingin untuk pergi. Kalau bukan sebagai pelancong, aku nak pergi sebagai seorang pelajar. Pelajar Malaysia yang menuntut di Jepun. Aku sangat teringin untuk melanjutkan pelajaran di sana. Even ramai orang kata susah nak dapat makanan yang halal kat sana, tapi itu semua tak meruntuhkan semangat aku nak ke sana. Makan untuk hidup. Bukan hidup untuk makan kan? Jadi itu semua tak ada masalah untuk aku.

Sebenarnya aku jatuh hati dengan Jepun hanya sebab sakura. Sakura yang berwarna merah jambu. Hanya sebab sakura aku teringin untuk ke sana. Sakura buat aku jatuh cinta pada bumi Jepun. Hanya di Jepun, sakura itu tumbuh. Even aku macam tak nampak bayangan untuk sambung pelajaran ke sana, namun aku tetap akan ke sana satu hari nanti. Sakura. Bertahanlah. Bertahanlah untuk aku. Aku teringin sangat nak melihat kau. Sangat teringin. Sakura,tunggu kedatangan aku. Jangan mati. Bumi, jangan telan sakura. Beri aku kesempatan untuk melihat sakura. Sakura itu.

*Nampaknya bumi semakin tua. Bumi tak mampu lagi menampung kepadatan dunia. Ya, inilah tanda yang masanya sudah tidak lama saja lagi. Allahuakbar!*

No comments:

SEHATI BERDANSA