TABUNG SAKURA

Monday, September 6, 2010

Aku Cuma Insan Biasa

Apa yang aku nak tulis ni adalah hak aku sebagai manusia. Hak aku sebagai blogger. Hak aku sebagai tuan punya belog. Siapa yang makan cili,dia rasa pedas. Siapa nak terasa,tu kau orang punya hal. Aku tak boleh nak halang kau orang dari terasa ke whateverlah. Sebab aku dah nyatakan syarat syarat untuk belog ni. Rujuk bahagian kanan belog ini. Tu adalah syarat dan terma belog aku. Kau orang semua takda hak nak mengungkit,berkata,malah berbahas tentang apa yang aku tulis. Aku tulis ikut hati dan perasaan waktu aku menulis. Aku tak pandai tulis ikut kehendak orang. Aku tak pandai tulis hanya semata mata nak menjaga hati manusia lain. Bukan sebab aku zalim atau aku kejam. Tapi cuba kau orang ada kat tempat aku. Aku yakin kau orang akan buat benda yang sama.

Aku dilatih untuk berterus terang. Jangan menipu benda yang diri sendiri tak suka. Jangan terlalu menjaga hati hingga diri sendiri yang makan hati. Maaf sebab aku bersuara sangat kasar. Aku tahu ramai yang memandang sinis dan berikan perlian untuk aku. Maaf itu tak melunturkan aku. Kau orang tak mampu bagi aku sesuap nasi untuk aku. Aku hidup bukan atas belas kasihan orang. Aku bukan pengemis. Aku bukan melukut ditepi gantang. Aku ada maruah. Dan kau orang juga ada maruah.

Bagi aku lebih baik kita jadi orang yang jahat. Lebih baik jadi orang yang dibenci. Lebih baik terima kritikan. Lebih baik hidup terima dugaan. Lebih baik jadi orang yang paling teruk. Daripada jadi orang yang baik tapi berpura pura baik. Daripada jadi orang yang hipokrit. Daripada jadi orang yang selalu terima pujaan sampai lupa daratan. Daripada jadi orang yang terima kegembiraan. Daripada orang yang paling baik tapi tak perikemanusiaan. Katalah apa saja tentang aku. Buruknya aku. Hinanya aku. Kejamnya aku. Zalimnya aku. Tak berperikemanusiaannya aku. Tak tahu jaga hati orang. Cakaplah apa saja.

Aku tak kisah apa yang kau orang cakap atau nak mengata. Bagi aku,aku menghalalkan setiap huruf dalam setiap ayat yang kau orang kata mahupun terdetik ataupun tulis takpun pandangan kau orang tentang aku. Bukan nak menunjuk yang aku baik. Tapi hakikat diri aku yang sebenar,aku sangat mudah memaafkan orang. Mudah untuk memaafkan tak bermakna mudah untuk melupakan. Itu dua benda yang berbeza. Maaf tak bererti melupa. Ingat tak bererti tak memaafkan.

Aku cuma insan biasa. Yang tak mampu menjaga hati setiap manusia. Biarlah aku jadi manusia yang paling jahat daripada jadi manusia yang hanya berpura pura. Hidup tak perlu bermuka muka. Hidup tak perlu hipokrit. Jadi diri sendiri. Itu lebih baik. Terima kasih atas setiap butir ketidakpuas hatian kau orang. Aku amat hargai.


*Entry ni tiada kaitan dengan siapa siapa. Sekadar luahan hati aku as a blogger hampir setahun lebih. If kalau nak terasa,itu hal masing masing. Aku taknak ambil tahu.*

No comments:

SEHATI BERDANSA