TABUNG SAKURA

Sunday, October 3, 2010

Bila Semua Nak Interframe

Hari ni aku happy. Even dia tengah sedih. Dia sedih sebab dia basuh wallet yang ada ic,kad atm,lesen,duit dan bla bla. Aku happy sebab plan aku berjaya. Plan aku bukan nak dia basuh wallet dia tau. Plan aku pergi overnight kat Melaka. Takda kaitan dengan dia pun. Dia tengah bengang. Tapi aku tengah nak gelak gelak chat dengan ramai orang. Ya kami masih sehati sejiwa.hahahaha

Semalam lepas test Fin yang aku boleh tahu aku fail tu,aku terus mandi mandi. Siap siap gerak pergi Melaka. Sampai kat terminal,tiket bus habis. Aku terkedu. Kawan aku termenung. Sunyi. Cari driver bus yang menghala ke Melaka. Buat muka comel. Buat muka paling kesian. Pakcik tu tertipu. Pakcik suruh journey naik bus lain untuk ke Tangkak. Sampai Tangkak dia amik bawak pergi Melaka. Pakcik sangat baik. Sayang pakcik bus tu. Terima kasih sebab realisasikan impian saya.

Sampai Melaka,aku dah mula kebulur. Bantai dinner plate KFC. Sangat seronok makan dalam gelap dengan silauan cahaya lampu.Tak suka sebab dikelilingi segala jenis benda benda yang tak manis untuk dipandang. Okay aku butakan mata. Pak guard kat Dataran Pahlawan datang dan halau kami. Kami stay kat sepanjang malam kat MCD. Boleh pulak jumpa budak budak coursemates yang overnight lepas attend Pra Graduation Night. Plus jumpa gak senior senior UITM. Sangat terkejut.

Pagi pagi pergi breakfast kat mamak after jalan jalan keliling Melaka.Waktu pagi Melaka kosong. Best. Ada tiga ke empat orang mamat duk sibuk tanya,"tidur kat sini ke malam tadi?". Nak je jawab,"taklah kita tidur rumah abang la.Abang tak nampak ke?".Sibuk je nak tahu aku tidur mana. Time nak masuk kedai mamak,aku perasan ada sorang pakcik senyum sengeh sengeh kat aku. Aku ingat punya ingat. Laaa lecturer aku rupanya. Lecturer merangkap Timbalan HEP. Hah! Pagi pagi kene soal siatan dengan Prof Dollah. Tak pasal pasal kene jadi mangsa soal siasat. Tapi aku tipu Prof,aku cakap aku attend event budak sem enam kat hotel tu. Lepas tu baru aku leh lepas dari jadi mangsa soal siasat. Sorry Prof,jawapan untuk selamatkan diri.

Makan punya makan.Jalan punya jalan. Jam punya jam. Shopping mall pun bukak. Aku dapat sehelai baju kemeja. Sepasang kasut. Sejuta kepuasan. Thanks Dataran Pahlawan Mall. Nanti aku datang lagi. Pergi balik kat Melaka Sentral. Beli tiket. Nasib ada. Kalau tak kene buat muka comel lagi. Kan tak pasal pasal terus comel even tak mandi.hahaha.Jalan jalan Mydin kejap. Makan ice cream MCD. On time bas datang. Naik dan gerak.

Tidur dalam bus sampai nak terpusing pusing leher. Punyalah sakit leher aku. Sampai Segamat,kene tunggu bas untuk balik UITM. Tunggu punya tunggu,takda bus. Ada pulak makcik duduk sebelah aku. Cerita pasal anak anak dia semua. Tanya tanya pasal aku. Cerita pasal education,latarbelakang semua. Aku pun layan makcik tu sebab dia tengah tunggu salah sorang anak dia dari Larkin. Tiba tiba dia cakap dengan anak perempuan dia yang kecik,"Mama dah jumpa kakak. Lawa tak kakak ni?" Aku terkedu. Makcik ni cari calon menantu ke apa? Aku jadi blurr kejap. Lebih lebih lagi budak kecik tu terangguk angguk sambil malu malu. Aku terus tak faham.

Bila maghrib bus still takda. So buat keputusan naik teksi. Sebab ada budak lain ajak. So,aku follow jelah. Tak kisahlah janji aku sampai. Sebab ada janji dengan budak lain nak buat assigment malam ni. Dalam teksi tu,budak yang ajak kitaorang tu sibuk layan pakcik teksi bersembang. Okaylah tu. Aku just pasang telinga je. Elok je pakcik tu cakap tiba tiba macam ni,"Aku takda anak perempuan. Semua lelaki. 5,5 orang lelaki. Kauorang nak jadi anak perempuan aku tak?". Terkedu aku. Kawan aku bengang. Budak tu terkejut.Pakcik tu diam.hahahaha


*Kita tidak akan kenal bahagia sebelum melalui sengsara, tidak kenal cinta sebelum faham erti benci, tidak menghargai senyuman tanpa air mata pedih.*

No comments:

SEHATI BERDANSA