TABUNG SAKURA

Thursday, November 18, 2010

Jangan Bercakap Tanpa Merasa

Entry yang ketiga untuk hari ni. Banyak jugak idea aku hari ni.hehehe. Bukan selalu aku dapat update banyak banyak dalam sehari. Bila aku update banyak means ada dua benda je dalam hidup aku. Sama ada aku happy atau aku sedih. Tapi aku rasa untuk hari ni aku happy.hahahahaha. Jelas bukan kehappyan ini?

Okay.Based on the title above,I will story about that thing. hahaha. Macam nak buat essay la pulak. Takdalah. Aku peliklah bila orang tua tua tapi taklah tua sangat bercakap sesuatu yang dia tak pernah rasa. Contohnya, bila seorang yang tua, takda anak cakap pasal remaja dan budak budak hari ini. Means dia membanding bandingkan remaja dan budak budak zaman sekarang dengan zaman dia dulu kala yang serba kekurangan. Wajar ke? Aku rasa tak wajar. Apatah lagi dia menjemuh parent parent hari ini yang beri keperluan yang dianggap kehendak oleh orang zaman dulu. Contoh keperluan yang jadi kehendak macam makan KFC, McD, Handphone, Broadband, Kereta dan banyak lagi.

Aku kadang kala nak ketawa bila orang orang macam ni bercakap soal dulu dan sekarang. Yelah zaman dulu mana ada laptop, kereta, KFC bagai bagai ini. Hidup dalam kesusahan. Aku tahu dan jelas tentang itu. Remaja dan budak budak masa dulu tak dapat menikmati kemajuan aliran masa depan macam aku dan korang semua. Aku jadi tak faham kenapa hari ini masih ada lagi manusia yang hari ini yang hidupnya mewah, berpendidikan tinggi, berkerjaya professional tapi masih tak boleh menerima kemajuan hari ini. Faham tak apa yang cuba aku sampaikan? Mungkin dulu basikal adalah pengangkutan utama di Malaysia tapi hari ini basikal bukan lagi keperluan. Zaman sekarang sekurang kurangnya motorsikal mahupun kereta menjadi keperluan untuk semua orang. Miskin macam mana pun sebuah keluarga itu, dia akan memiliki sebuah motorsikal yang usang untuk digunakan. Ini jelas bukan satu penipuan. Keperluan zaman dulu sudah tak relevant untuk jadi keperluan zaman sekarang.

Entahlah.Kalau bab bab remaja zaman sekarang ada saja yang tak kena kat mata orang tua. Tapi bila bab bab orang tua,masing masing pakat cakap,"biarlah. Diaorang dah tua. Banyak makan asam garam. Lagipun orang muda kene hormati yang tua." Sepanjang observation aku la kan,mostly orang tua sangat susah nak bersetuju dengan orang muda. Diaorang terlalu ego menegakkan sesuatu dengan mengetepikan sesuatu. Jadi untuk apa sesuatu dicipta kalau bukan untuk sesuatu percubaan. Hidup memang bukan untuk percubaan tapi tanpa kita sedar hidup sebenarnya satu percubaan.


*Bergelumang dengan kuali dan sudip la sepanjang cuti ini.hahahaha.Aku wanita melayu yang comel.hahaha*

No comments:

SEHATI BERDANSA