TABUNG SAKURA

Saturday, February 26, 2011

Aku Bakal Menulis Novel? Ini Betul Betul Kerja Giler!

Actually sejak kebelakangan ini aku mendraft dulu entry entry aku sebelum menpublishkan kat dalam blog. Semua gara gara kekritikal broandband celcom aku. Therefore, untuk mengurangkan ketagihan menulis, mengarut untuk meluahkan isi hati, aku rasa ini cara terbaik.


Jadi sila jangan tertipu dengan tarikh yang tertera dalam blog ini. Kemungkinan yang amat besar aku tidak menulis pada tarikh tersebut. Tapi aku hanya menpublish saja pada hari itu.

Aku sekarang cuma bergantung pada wifi kolej kat kampus atau pun pada cybercafé saja. Tapi aku dalam proses mencari modem baru. So,sebelum itu, ini cara paling baik okay.

Actually aku tak berniat nak tulis apa apa sekarang ini. Yelah memandangkan sekarang pun dah nak masuk waktu maghrib dan aku pun masih belum mandi, jadi aku pun tak naklah duk melayan perasaan depan laptop ini. Tapi bila aku terbuka blog dalam speed yang sangat lambat tapi laju sikit daripada biasa, aku terbaca satu komen kat shoutbox aku. Serius aku nak bagitahu pada si pengkomen tu,”adakah anda yakin yang saya bakal novelis yang anda cari? I think you are crazy. Saya tak pernah terfikir tentang itu. Walaupun saya punya impian itu.”

Novelist. Aku memang berminat. Acap kali jugak aku pernah berangan untuk menghasilkan novel. Tapi aku pasti tak ada ada sesiapa yang berminat untuk beli. Aku pencinta novel sejak dulu. Aku terdedah dalam pembacaan novel sejak berumur 12 tahun lagi. Waktu tu aku sekadar membaca novel novel yang dalam kertas recycle. Kertas kuning tu. Itupun aku baca secara curi curi dari dalam bilik mama dan abah. Tapi lama kelamaan mama seperti mengizinkan aku terus membaca novel. That why most of the novel yang lama lama,aku dah baca. Pernah tengok travelog Cinta kat TV1? Amyza Adnan dengan Rosyam Nor berlakon tu, aku dah lama baca kesemua novel untuk cerita tu. Cerita tu gabungan 3 buah novel. Ketiga tiga novel tu aku dah tamat baca since aku form three rasanya kot.Atau mungkin lebih awal dari itu. Hebat tak hebat. Orang lain sibuk baca buku sekolah, aku baca novel. No wonderlah aku lembab kalau belajar matematik dulu. Hahahahahaa

Sebelum ini memang ada yang cakap, ayat ayat dalam blog aku romantic, puitis, bombastic la bagai bagai. Tapi aku tak amik kisah pun. Bagi aku, aku sekadar meluahkan apa yang ada dalam hati. Aku tak mampu menulis macam blogger blogger lain yang terkenal. Aku pernah mencuba untuk menulis macam diaorang, tapi entah kenapa aku rasa itu bukan jiwa aku. Aku terasa macam ayat yang aku tulis terlalu kasar pada bunyi dalam ayat. Jadi aku cuma mengikut gerak hati. Menulis dari hati.

Aku bahagia dengan menulis. Menulis apa yang ada dari dalam hati. Terus meluah keatas kertas kosong. Aku bukan budak seni tapi aku berhati lembut. Aku tak nafikan yang aku sendiri ada puluhan draf draf penulisan yang aku simpan. Tapi itu semua lebih kepada curahan hati. Rintihan hati. Masalah peribadi. Aku sanggup mengabiskan duit hanya sekadar dapat menulis sebuah penulisan sebagai tempat untuk meluahkan rasa hati. Biar aku tidur dalam kelaparan asalkan aku tak tidur dalam keadaan yang tertekan kerana tak dapat meluahkan perasaan. Sebab tu aku katakan yang blog, laptop adalah sahabat terbaik aku. Tanpa kedua benda ini, mungkin aku akan mati dalam keadaan tertekan.

Untuk menjadi novelist mungkin bukan cita cita aku sekarang. Aku masih belum nampak apa yang boleh aku sumbangkan pada masyarakat. Mampukah aku menjadi seorang novelist yang baik? Yelah sedangkan menjadi seorang blogger saja,aku terpaksa berdepan dengan pelbagai bagai jenis strangers. Tapi aku tak nafikan kalau satu hari nanti aku mahu melahirkan sebuah novel hasil dari hati aku. Mungkin agak kelakar bunyinya. Tapi siapa tahukan. Siapa tahu takdir yang telah Allah tentukan buat aku.

*Kalau benarlah aku mampu melahirkan sebuah novel, mampu ke aku mencari “Firas Ali” miliku? Macam dalam novel Kau Laksana Bulan tu. Sumpah hati aku tertarik dengan cerita novel tu. Entahlah. Aku sendiri tak punya idea untuk menjawab semua ini.Allah Maha Mengetahui dan Berkuasa ke atas hambaNya.*

No comments:

SEHATI BERDANSA