TABUNG SAKURA

Saturday, February 5, 2011

Bumi Mesir Bumi Malaysia

Sekadar berkongsi tentang isu semasa. Mesir. Sebuah negara yang sedang bergolak. Bergolak hanya disebabkan kepincangan politik negara itu. Dan Mesir juga menempatkan ribuan rakyat Malaysia yang menuntut di Universiti. Bila terbaca berita dalam suratkhabar, aku terfikir. Macam mana kalau aku ada di tempat itu. Mampu ke aku bertahan sehingga aku diselamatkan? Entahlah. Tak tercapai akal aku kesitu. Cuma aku mampu mendoakan agar bumi Mesir akan kembali tenang. Dan aku berdoa agar semua rakyat Malaysia dapat diselamatkan. Mereka permata negara. Jangan biar permata ini musnah atas bumi asing.

Bumi Malaysia. Banjir. Mungkin antara banjir terburuk. Mana taknya. Menurut akhbar mahupun berita tv, bumi Segamat telah menjadi pulau. Musnah habis. Lumpuh habis. Itu baru yang di Segamat. Belum termasuk di daerah jiran jirannya macam Labis, Batu Pahat, Gemas, Jasin.

Musnah habis. Rosak barang mungkin boleh ditukar ganti. Tapi kalau rosak rumah, siapa yang sanggup mahu membayar ganti rugi? Mungkin kalau sekadar rumah papan kecil tiada siapa yang terkilan. Tapi kalau rumah yang besar, sungguh aku bersimpati kepada nasib penduduk ini. Ini mungkin dugaan untuk mereka. Tuhan takkan menguji kita kalau kita tak mampu mengadapi ujian Dia kan? Semoga akan ada hikmah untuk semua ini.

Mungkin ini satu petanda. Petanda bumi semakin unzur. Semakin tua. Semakin dimamah usia. Masya Allah. Tak terbayang rasanya aku dengan semua ini.

No comments:

SEHATI BERDANSA